fbpx

Vespa, σύμβολο αισθητικής

Κείμενο, φωτογραφίες Κατερίνα Γραμματικού

Vespa, Parts & Accesories, στο Ναύπλιο

Η μηχανή της βουίζει σαν σφήκα. Κρατάς τον συμπλέκτη κι αλλάζεις ταχύτητα. Δίχρονο αλλά κυκλοφορείς χρόνια πάνω στην ίδια σέλα, αιώνες τώρα, απλά με άλλον οδηγό.

Το σχέδιό της, καθόλου τυχαίο, αφού η απαίτηση από πλευράς γυναικών να θέλουν να οδηγούν μηχανάκια, έκανε τον σχεδιαστή να φτιάξει το συγκεκριμένο σχέδιο με το άνοιγμα στη μέση και μάλιστα να προσθέσει κάτι μοναδικό και πρωτότυπο, την ρεζέρβα! Η αισθητική των καμπυλών της Vespa ήταν αξεπέραστη όπως αποδείχθηκε και τόσο τέλεια που να παραπέμπει σε έργα και μορφές της αρχαίας Ελλάδας.

Στο σχέδιο ήταν λοιπόν το μυστικό; Βρεθήκαμε με έναν λάτρη του scooter και ιδιαίτερα της Vespa στο Ναύπλιο, τον Θάνο Καζολιά και μας είπε πολλά σχετικά με την αγάπη του για το συγκεκριμένο δίτροχο.

Vespa, ένα πετυχημένο μοντέλο

Δημιουργημένο από αεροναυπηγό θα μάθαινα, δεν θα τον διέψευδε η αγάπη του κοινού και θα έβρισκε αμέτρητους αφοσιωμένους αγοραστές, με την Vespa να παραμένει αιώνια στη μόδα ως το αξεπέραστο σκούτερ της οικουμένης. Από την πρώτη της δημόσια εμφάνιση στην έκθεση του Μιλάνου, το 1947, η παραγωγή της θα εκτοξευόταν. Θα δημιουργούνταν ως
Bajaje στην Ινδία, ως Vyatka στην Ρωσία, ως MotoVespa στην Ισπανία και ως Hoffman στην Γερμανία.

Το Rally του ΄77 ήταν όμως το πιο βελτιωμένο μoντέλο κινητήρα Vespa.

 Στο εργαστήριο του Θάνου Καζολιά στο Ναύπλιο ο χώρος έχει μεταφερθεί από το χθες μέσα σε vintage ατμόσφαιρα και σε κάθε γωνιά ζωντανεύουν παλιά μοντέλα και αξεσουάρ. Εξαρτήματα, μέταλλα και βίδες από διάφορα μοντέλα και γενιές βρίσκουν εδώ τον φυσικό τους χώρο. Δεν ασχολήθηκε τυχαίο ο Θάνος με το να «φτιάχνει βέσπες». Είναι ένα αντικείμενο εργασίας που διάλεξε και αγαπά αφού δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι άλλο.  Και σε αυτό δίνει στοργή σαν πατέρας, αφού για τον ίδιο, κάθε Vespa που μπαίνει στο εργαστήρι του είναι και μία κόρη!

Αντιπροσωπεύει έναν μύθο κι ένα όνειρο η Vespa; Τον ρώτησα αμέσως. 

«Είναι επιλογή».

 Είναι λατρεία ή μια μορφή επιθυμίας τελικά το να θέλεις να οδηγείς ένα μηχανάκι παλιού τύπου που βέβαια κάθε άλλο παλιό είναι αφού σε πάει όπου θέλεις και σε φτάνει μακριά. Ο ίδιος έχει κάνει μακρινά ταξίδια και έχει φτάσει στο εξωτερικό με την  βέσπα του. Ένας μάλιστα αγαπημένος προορισμός του είναι το Μουσείο Vespa, στο παλιό εργοστάσιο της Piaggio, στην Pondetera της Ιταλίας. Εκεί θα πραγματοποιηθεί, όπως μας ενημέρωσε ο λάτρης αυτού του αξιαγάπητου δίτροχου (τον Μάρτιο του 2024) η κορυφαία διεθνής συνάντηση φίλων της Vespa. Στο δικό μας Ναύπλιο επίσης προγραμματίζεται συνάντηση για τα τέλη του Αυγούστου τον ερχόμενο Καλοκαίρι. (Σημειωτέον εδώ να αναφερθεί ότι στο Ναύπλιο υπάρχει εδώ και χρόνια το Vespa Club με 30 μέλη).

Μια φωτογραφία αφηγείται την αρχή της ιστορίας

Βλέποντας την ασπρόμαυρη πολυκαιρινή φωτογραφία με τον πατέρα του Θάνου και τον ίδιο πάνω στη Vespa, υποψιάζομαι γιατί αυτό το αξιοζήλευτο δίτροχο (όπως και πολλά τύπου μοτοσακό) μπορούν να γίνουν νοσταλγικά αντικείμενα ή πάθος. Μια τέλεια αφορμή άλλωστε για να ασχοληθεί κανείς με κάτι, είναι να έχει μεγαλώσει δίπλα του. Όπως μπορεί βέβαια να συμβεί και το αντίθετο ακριβώς.

Με το συγκεκριμένο σκούτερ υπάρχει έντονο δέσιμο από πολύ κόσμο, και το γεγονός ότι «ήταν δύσκολη η χρήση της για μένα, όσο ήμουν μικρός, με έκανε να θέλω να μάθω πώς την έφτιαχναν, να εξερευνήσω αυτόν τον άγνωστο κόσμο. Έτσι κι έγινε».  

Πράγματι, κάποτε η Vespa ήταν οικογενειακό μέσο μεταφοράς και ένα βασικό μέσο για να πας στη δουλειά σου.

Στο εργαστήρι του Θάνου θα βρεις πολλά παλιά συλλεκτικά κομμάτια τα οποία απευθύνονται στο δικό τους ξεχωριστό αποδέκτη. Τους λένε συλλέκτες, μπορεί από συνήθεια όταν κάποιος συλλέγει παλιά αντικείμενο. Στην προκειμένη, αφορά ένα μέσο που βγαίνει στους δρόμους και η αλήθεια βρίσκεται πιο μακριά….

Ο Θάνος θα τα συνταιριάξει παλιά με νέα αντικείμενα για να τα αναστήσει, αναδημιουργώντας το παλιό με την τέχνη και την τεχνική θα το μετατρέψει σε ολοκαίνουργιο δίτροχο ώστε να βγει με ασφάλεια στους δρόμους.

Σκέφτομαι πως πάντα υπήρχε ένας θείος ή ξάδελφος που είχε Vespa και πάντα θέλαμε να καθίσουμε πάνω στη σέλα για να δούμε πως είναι, ποια αίσθηση σου βγάζει κι ας ήμασταν πάνω στο καβαλέτο και σου φώναζαν «πρόσεξε, θα πέσεις», εσύ ήσουν από στόφα μανιώδη ταξιδευτή.

Ο Θ. Καζολιάς στο Ναύπλιο υποστηρίζει επίσης μοτοποδήλατα Piaggio, bravo, si, ciao, κ.ά.

Ιστορικό σύμβολο του φιλελεύθερου ατόμου της βιομηχανικής εποχής, ένα φετίχ για κινηματογραφικές ταινίες, το ανέμελο στυλ του οδηγού και το αίσθημα φυγής του αναβάτη έχουν αφήσει ανεξίτηλες εικόνες στο γυαλί, ενώ ουκ ολίγες έχουν αποτελέσει ανεξάντλητο décor φωτογράφισης!

Στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν πάρα πολλά μοντέλα από δεκαετίες. Η ευρεία χρήση της οφείλεται επίσης «στο ειδικό καθεστώς που εφαρμόζονταν στα ιταλοκρατούμενα μέρη της χώρας, και κυρίως στα νησιά, όπου ίσχυε ειδική εκπτωτική πολιτική, εις ένδειξη μετάνοιας ή εν είδει αποζημίωσης… Στα νησιά κυκλοφορούν κάθε λογής δίτροχα και η Vespa παραμένει σε μεγάλη εκτίμηση».

Η σημασία της αναγέννησης μιας παλιάς Vespa

θέλει κατάλληλα εργαλεία και τεχνική για να ανακατασκευάσεις ένα παλιό μηχανάκι ή απλά να το λατρεύεις αυτό που κάνεις; Υπάρχουν με την σειρά τους, αφοσιωμένοι πελάτες ή λάτρεις που τους δίνει μια ξεχωριστή ταυτότητα η κατοχή μιας Vespa;

Η απάντηση έρχεται από μόνη της και πείθεσαι εύκολα όταν μαθαίνεις ότι «εμφανίζονται άνθρωποι από κάθε μεριά της Ελλάδας για να ανακατασκευάσουν μια Vespa από την αρχή…αυτό σημαίνει ότι ξέρουν τι ζητάνε».

Εδώ τα διάφορα μέρη (κομμάτια) σκελετού, θα αναζητήσουν τον κατάλληλο κινητήρα, θα το βάψουν σε ένα retro χρώμα και θα μετατραπεί με διάφορα … μαγικά σε ένα ολοκαίνουργιο μηχανάκι που σε ταύτιση με το πρωτότυπο κι ας εξακολουθεί να λέγεται «παλιά».

Ευρήματα αρχαιολογικής ανασκαφής μοιάζουν κομμάτια παλιάς κοπής Vespa

 «Πολλοί λένε ότι χαλάει συνεχώς», του κάνω κι εγώ τη δύσκολη!

Τρία πράγματα πρέπει να προσέχει ο κάτοχος:  συρματόσχοινο, μπουζί και λάδι  και αν την προσέχετε και την αγαπάτε θα σβουρίζει για πάντα!

Αξίζει να επενδύσει κανείς σε έναν σκουριασμένο σκελετό και μερικά παλιοσίδερα; Μια ερώτηση του κοινού αυτή.

«Το αν επιλέξει ο συλλέκτης να φτιάξει μια Vespa για συλλογή ή ως μέσο μεταφοράς, σίγουρα έχει επίγνωση και είναι διατεθειμένος να συντηρεί ένα παλιό αντικείμενο. Πάνω απ όλα είναι προσωπική επιλογή και απόφαση του κατόχου και δεν έχει να συγκριθεί με κάτι άλλο, είναι το τι θέλει να κάνει πραγματικά με αυτό».

 Ίσως, το να θέλεις να αποκτήσεις μια “παλιά” Vespa είναι γιατί μπορεί να βρίσκεται κάποιο καλά κρυμμένο νόημα μέσα της και ψάχνεις να το ανακαλύψεις. Όπως στη ζωή, σκέφτομαι.

Η Vespa μπορεί να αποτελεί έναν έρωτα συμβολικό και το βουητό να ξυπνά μέσα μας το σκοπό του ταξιδιού. Αρκεί να βρίσκουμε πάντα τον επιθυμητό προορισμό και πάντα οι καλοί χωρούν πάνω στη σέλα!

Vespa, PARTS & ACCESORIES στο εργαστήριο του Σφήκα!

Απευθύνεται σε όποιον ή όποια αναζητά καλά ανταλλακτικά ή αξεσουάρ Vespa, για ανακατασκευή και κάθε λογής εργασία που σχετίζεται με τα αγαπημένα piaggio.

VESPA

PARTS & ACCESORIES

Θάνος Καζολιάς

Τέλλου Άγρα στο Ναύπλιο

Τηλέφωνο 2752099089, 6971825881

FB: sfika.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Μετάβαση στο περιεχόμενο